zzxx

Kost er mindst lige så vigtigt som motion, når det kommer til at holde sig sund og rask. Og det har også meget stor betydning præcis hvad det er du spiser efter din træning. 

Læs med her og se hvilke ting du bør overveje, når du vælger din post-træning snack. 

Hvad træner du?

Hvilken slags træning du foretager dig, kan have meget stor indflydelse på, hvad du bør indtage bagefter den. Hvis du har stor fokus på styrketræning fremfor konditionstræning, er det for eksempel en god ide at fokusere på at få en masse proteiner indenbords. Proteiner kan nemlig hjælpe dig med at opbygge de muskler og få den tonede krop, som du så gerne vil have. 

Gode muligheder for at få protein kan for eksempel være kylling, hvilket du kan tilberede på mange måder. Du kan enten stege kyllingen i forvejen og skære den ud i mindre skiver, som du får sammen med din salat. Med hvis du godt kan lide at få varm mad mit på dagen, kan du også tage hjem og stege den lige når du er kommet fra træning. 

Hvad du spiser bagefter træningen kommer på den måde også meget an på, dine egne præferencer og hvad du foretrækker at spise hvornår.

Hvor luksus skal det være?

Hvis du har svært ved at finde motivationen frem til at træne, så kan du eventuelt udnytte post-trænings måltidet som en motivationsfaktor for dig. Du kan for eksempel aftale med dig selv at du ikke må få lære stegte kammuslinger på noget andet tidspunkt, end efter din træningsrutine. 

Ved at friste end med en lækker ret som stegte kammuslinger, som man ellers sjældent ville, kan man give én et spark i rumpen. Sådan en fristelse kan hjælpe en med til at komme ud ad døren og komme afsted. Og som langt de fleste af os også er klar over, så er det ikke så svært at få bevæget os, så snart vi først er kommet i gang. 

Vær dog påpasselig med at dette ’fristelsesmåltid’ stadigvæk er et sundt et. Det duer ikke, at du har brugt en masse tid og energi nede i motionscentret på at smide nogle kalorier, hvis du blot bagefter smutter hjem og ødelægger det med et usundt måltid. Der er masser af sunde retter at vælge imellem, som der kan benyttes som fristelsesmåltid. Vælg en af disse fremfor et mere usundt valg.