zzxx

At bevæge sig er en vigtig ting for ethvert menneske, og det er også noget, der er anbefalet af sundhedsstyrelsen, hvis du gerne vil have et godt, sundt og langt liv. Det er noget, som motion, sport og bevægelse kan hjælpe dig med.

Som voksen anbefaler sundhedsstyrelsen, at du mindst bevæger dig og får pulsen op i 30 minutter om dagen, og det er en handling, som burde være ret let for de fleste. Dog er det ikke alle, der har de fysiske muligheder, som fx kørestolsbrugere.

Selvom viljen er der, er det sværere for en person med et handicap at komme i gang med at dyrke sport, fordi der kan være fysiske udfordringer. Men der er håb for dig, så læs med her og få den rette hjælp til dine behov.

Få hjælp til at komme i gang med bevægelse hver dag

Hvis du har et handicap, der nedsætter funktioner i kroppen, og dermed gør det sværere for dig at bevæge dig som, hvis du ikke var kørestolsbruger fx., kan det være en god idé at anskaffe noget hjælp til de første gange.

En hjælp fra Handicapteamet er måske løsningen for dig, der gerne vil opnå dine 30 minutters bevægelse om dagen, fordi de netop hjælper dig med at finde den helt rigtige, hjælper til dig og dine behov.

Det vil sige, at du kan få hjælpen til at starte dit sunde liv også selvom du har fysiske eller psykiske udfordringer, som gør bevægelse sværere end normalt.

Den bedste type sport til mennesker med et handicap

Der er mange måder at dyrke sport på, og der er også mange måder, at en person kan have et handicap, som betyder, at sporten skal tilpasses handicappet, så du får mest muligt ud af oplevelsen som muligt.

Hvis du fx er gangbesværet, kan svømning fx være en fantastisk mulighed for at få gang i blodomløbet i benene, samtidig med at det ikke er så hårdt som at løbe, da vandet tager en del af din vægt.

Der er mange andre sportsgrene eller sportstyper, som personer med et handicap kan tilgå, hvor fx ridning også er en del af det. Ridning er faktisk en rigtig populær sport blandt folk med et handicap, og det er også helt forståeligt.

Ridning styrker både motorikken og balancen, som går direkte over til at styrke din egen kropskontrol. Dette betyder, at du kan få en følelse af kontrol over egen krop, og det er noget, som både giver godt til sindets sundhed og kroppens sundhed.